#Article

Learning the Basics: Τι είναι το Business Design;

By: Dimitris Semsis

με τον Μανώλη Παπαδάκη

 

Δε θα σας το κρύψουμε, από τις λέξεις “Business Design” και μόνο είναι εύκολο κάποιος να φανταστεί τεράστια γραφήματα, μια θάλασσα από data και αριθμούς, και ατελείωτα excel sheets — και να τον πάρει ο ύπνος σε ρυθμούς ρεκόρ. Αυτό όμως απέχει πολύ από την πραγματικότητα σαν εικόνα, αφού το Business Design δεν είναι βαρετό — αντιθέτως, άμα το κατανοήσεις είναι ικανό να αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο χειρίζεσαι την επιχειρηματικότητα. 

 

Ας αρχίσουμε με τα βασικά όμως: Τι είναι ακριβώς το Business Design και από που προήλθε; 

 

Ο όρος ξεκίνησε από τον ψυχολόγο-μηχανικό, με έδρα το Stanford, John Arnold στα τέλη της δεκαετίας του 1950 — και ολοκληρώθηκε σαν έννοια το 2009 από τον Roger Martin του Rotman School of Management. Από τότε, έχει εξελιχθεί σε μια αποτελεσματική μεθοδολογία για τη δημιουργία βιώσιμων εταιρικών καινοτομιών (sustained corporate innovation) και ως ακαδημαϊκή βάση για την καινοτομία στην ηγεσία.  

 

Σήμερα, αυτό μεταφράζεται σε μια διαδικασία που — τοποθετώντας το πολύ απλά — προσπαθεί να συνδυάσει στοιχεία της επιχειρηματικότητας (πόσο βιώσιμο είναι κάτι), στοιχεία του σχεδιασμού (ποσο θεμιτό είναι κάτι), και στοιχεία τεχνολογίας (πόσο εφικτό είναι κάτι). 

Αν ενώσουμε αυτούς τους 3 κόσμους, έχουμε ως αποτέλεσμα την καινοτομία — ιδέες που είναι δημιουργικές, ποιοτικές, με μακροχρόνια βιωσιμότητα, και μπορούν να γίνουν πραγματικότητα μέσα σε ρεαλιστικά πλαίσια.  

 

Όταν προστεθεί αυτός ο τρόπος σκέψης στο μυαλό ενός business leader, τότε η επιτυχία γίνεται σχεδόν σίγουρη.. Μέσω του business design, ένας ηγέτης έχει τα εργαλεία για να γίνει πιο ανθρωποκεντρικός και δημιουργικός — έτσι, λύνονται τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει, δημιουργώντας ιδέες με αξία και κανοντάς τες πραγματικότητα. Ακολουθώντας πάντα την αξία, είναι τα κέρδη και η επιρροή — αποτελέσματα που ψάχνει κάθε επιχειρηματίας. 

 

Σε ένα γενικο πλαίσιο, μια διαδικασία business design θα ακολουθούσε τα εξής βήματα: 

 

1- Ανάλυση αγοράς: Αναλύουμε τους ανταγωνιστές μας και τα best-practises από ήδη επιτυχημένες εταιρείες και προϊόντα στον χώρο μας. Με τα data που θα μαζέψουμε από εδώ θα μπορούμε να βγάλουμε τα δικά μας συμπεράσματα και να προχωρήσουμε με αυτοπεποίθηση στα επόμενα βήματα (μερικά site που προτείνουμε για γενική έρευνα είναι το thinkwithgoogle, το medium, και το google scholar για τους γενναίους). 

 

2- Δημιουργία πλάνου: Βάλε τις ιδέες σου σε μια σειρά και δες που σε οδηγεί. Ένα οργανωμένο πλάνο μπορεί να δείξει τον δρόμο προς νέα συμπεράσματα ή να αναδείξει τυχόν προβλήματα που δεν είχες παρατηρήσει πριν. Ανάλογα με το αποτέλεσμα, ή προχωράς στο επόμενο βήμα ή κάνεις περισσότερη έρευνα. 

 

3- Τώρα εξετάζεις το αποτέλεσμα του πλάνου σου και κάνεις πολλά — μα πάρα πολλά — τεστ. Δες τα αποτελέσματα σου, μάθε από τις αποτυχίες και τις επιτυχίες σου, και εξέλιξε το πλάνο σου. 

 

Παραδείγματα Business Design υπάρχουν πολλά: Από τα παγκοσμίως γνωστά, όπως τα swiss army knives και το home-page της Google — και τα δύο είναι πρακτικά, με διαχρονικό design, εύκολα προς την χρήση τους, και σχεδιασμένα με τον πελάτη κατά νου — μέχρι και λιγότερο γνωστά, όπως η ένταξη των super-market στο efood κατα τη διάρκεια του Covid και η καινούργια συσκευασία της Voltaren που έχει στόμιο για μασάζ — και οι δύο περιπτώσεις καλυτερεύουν την εμπειρία του πελάτη, δημιουργικά και πρακτικά. 

 

Δυστυχώς, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου τρομερές ιδέες δεν πραγματοποιήθηκαν γιατί υπήρχαν πρακτικά προβλήματα, και περιπτώσεις όπου χρειαζόταν μια δόση δημιουργικότητας για να προχωρήσει η διαδικασία. Το Business Design είναι εδώ για να ενώσει αυτούς του δύο κόσμους και να φέρει πραγματική αξία στον κόσμο της επιχειρηματικότητας. 

 

Στο μέλλον θα αναλύσουμε πιο συγκεκριμένα στοιχεία του business design και τρόπους για να τα χρησιμοποιήσεις άμεσα και αποτελεσματικά — stay tuned!  

 

Share
#business #businessdesign #haveapurpose #learningfromthebest #mindset #neweconomy #newways #sustainable #workshops