#Resources

Το μανιφέστο μας για την επιχειρηματική κρίση του Cοvid-19

By: Vasilis Vassiliadis

Σε τέτοιου μεγέθους και έντασης κρίσεις, η κρίσιμη μάχη είναι αυτή με το χρόνο.

Το χρόνο που διαρκεί η κρίση και παραμένουμε μέσα σε αυτή. Από τότε που έφτασε στη ζωή μας ο Covid-19 μέχρι και τη στιγμή που θα φύγει. Αυτό το πέρασμα είναι το πιο κρίσιμο μονοπάτι και για το μέλλον μας. Εμείς φανταζόμαστε αυτό το πέρασμα ως μια γέφυρα η οποία ενώνει δύο σημεία, την before covid-19 εποχή (b.c.) με την after covid-19 εποχή (a.c.). Το όνομα της γέφυρας είναι during covid-19 (d.c.).

 

 

 

 

 

Οι άνθρωποι συνήθως σε τέτοιες καταστάσεις μοιράζονται σε δύο μεγάλες ομάδες:

 

Σε αυτούς που προφυλάσσονται και κάθονται πίσω μέχρι να περάσει η κρίση. Δηλαδή μέχρι να χτιστεί η γέφυρα από κάποιους άλλους.  Όταν περάσει, τότε κάνουν τον απολογισμό τους και προσπαθούν να επανατοποθετηθούν στη νέα πλέον πραγματικότητα. Στατιστικά, οι περισσότεροι είναι χαμένοι και η ανάκαμψη έρχεται μεσομακροπρόθεσμα.

 

Σε αυτούς που προφυλάσσονται και ταυτόχρονα συμμετέχουν στο χτίσιμο της γέφυρας. Είναι αυτοί που μετουσιώνουν την αδράνεια σε κινητικότητα και συν-διαμορφώνουν το αύριο. Όταν περάσει η κρίση, τότε βρίσκονται ένα βήμα μπροστά από τους Α, έχοντας κάνει ήδη τον απολογισμό τους και έχοντας ήδη τοποθετηθεί στην νέα πραγματικότητα. Στατιστικά, οι περισσότεροι είναι κερδισμένοι ή έχουν ελεγχόμενες απώλειες και η ανάκαμψη είναι βραχυπρόθεσμη.

 

 

 

Drive or being driven

 

 

 

Η Α ομάδα είναι αυτή που οδηγείται από τις εξελίξεις και η Β αυτή που τις οδηγεί και είναι μέρος των εξελίξεων.

Οπότε το πρώτο ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε είναι: Θα είμαι οδηγός των εξελίξεων ή θα αφήσω τις εξελίξεις να με οδηγήσουν;

Αν θέλετε να αφεθείτε στις εξελίξεις, τότε μάλλον το μανιφέστο δε θα σας φανεί κάπου χρήσιμο. Αν θέλετε να είστε μέρος των εξελίξεων, τότε συνεχίστε παρακάτω.

 

Πώς μια ομάδα, μια επιχείρηση, μέσα σε μια κρίση η οποία ανατρέπει, ή και αναστέλλει την επιχειρηματική της δραστηριότητα, μπορεί να είναι μέρος το εξελίξεων;

 

Εδώ ερχόμαστε στο 2o ερώτημα: υπάρχει contingency plan?

 

 

 

 

Assess the situation 

 

 

 

 

Αν δεν υπάρχει, είναι κρίσιμο να γίνει άμεσα αξιολόγηση και πρόβλεψη στην επιχειρηματική δράση της επιχείρησης και στις οικονομικές συνέπειες με χρονικά σενάρια, βάσει των εκτιμήσεων γύρω από την κρίση. Επιλέξτε το χειρότερο σενάριο.

 

Αν έχετε contingency plan συνεχίστε παρακάτω.

 

Οι ομάδες που συνδέονται με ένα δυνατό και ξεκάθαρο Purpose, είναι αυτές που δύναται να ηγηθούν των εξελίξεων. To Purpose δίνει μια μακροπρόθεσμη οπτική μπροστά σε μια βραχυπρόθεσμη κρίση. Οι επιχειρήσεις που έχουν Purpose και οι άνθρωποι τους συνδέονται μέσω αυτού, ενδιαφέρονται πραγματικά για το πώς να συνεισφέρουν κοινωνικά σε αυτή την δύσκολη φάση, κάνοντας πράξη τον σκοπό ύπαρξής τους και εν συνεχεία τι σημαίνει αυτό, και πώς θα ισορροπήσουν τα νούμερα τους.

 

 

 

 

Short & long term 

 

 

 

 

Η ηγεσία μιας επιχείρησης με σκοπό, γνωρίζει πολύ καλά ότι η αποπληρωμή του κόστους και η “χασούρα” της όποιας συνεισφοράς, θα γίνει μακροπρόθεσμα, αργά και σταθερά.

 

Υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που “λένε” ότι έχουν purpose ή δεν έχουν καθόλου. Αυτό που τις ενδιαφέρει πραγματικά είναι ο αντίκτυπος στα νούμερα τους και εφόσον δεν είναι αρνητικός, τότε θα δουν αν και πώς θα συνεισφέρουν. Δεν είναι ότι δε θέλουν, αλλά αισθάνονται ότι δεν μπορούν, γιατί απλά δεν βγαίνουν τα νούμερα. Η ηγεσία σε μια τέτοια περίπτωση λογοδοτεί ανά τρίμηνο, άντε ανά έτος, οπότε η αποπληρωμή του κόστους της όποιας συνεισφοράς, θα πρέπει να είναι εξασφαλισμένη και άμεση. Αυτές είναι εταιρείες “being driven” από τα νούμερα ή την ηγεσία της ηγεσίας εσωτερικά.

Αν αισθάνεστε ότι έχετε “χάσει” το purpose σας αυτή την περίοδο, εστιάζοντας μόνο στις άμεσες κινήσεις που πρέπει να γίνουν για την αντιμετώπιση της κρίσης, τώρα είναι η ώρα να βρείτε το purpose σας και πάλι, ίσως περισσότερο από ποτέ.

 

Σε περιόδους κρίσης έχουμε μια εξαιρετική ευκαιρία για να βγούμε λίγο καλύτεροι και πιο υπεύθυνοι ως άτομα και ως επιχειρήσεις μέσα από αυτή τη δοκιμασία.

 

 

Το 3o ερώτημα είναι: Έχουμε purpose και οδηγούμαστε από αυτό;

Εάν η απάντηση είναι “Nαι”, συνεχίστε παρακάτω.

 

 

 

 

Build Clarity 

 

 

 

 

Τώρα, δημιουργούμε περισσότερο από ποτέ Clarity γύρω από το ποιοι είμαστε και τι κάνουμε. Βάζουμε τα νούμερα και τα γεγονότα στη σειρά και όπως τα συζητάμε με τον εαυτό μας και τους άμεσους συνεργάτες (π.χ. Leadership team), τα συζητάμε με όλο τον κόσμο. Έτσι βάζουμε τα θεμέλια για να δημιουργήσουμε κάτι σταθερό σε ένα περιβάλλον γεμάτο αβεβαιότητα.

Ένα μήνυμα, ένα story, σε όλο τον κόσμο. Εντός, ίσως και εκτός εταιρείας.

 

Και η ερώτηση είναι: Υπάρχει Clarity στην επικοινωνία και στην εφαρμογή του Contingency plan?

 

 

 

 

Decide Fast 

 

 

 

 

Αν η απάντηση είναι “Ναι” συνεχίστε παρακάτω. Αν η απάντηση είναι “Όχι” τότε ναρκοθετείτε όλη την προσπάθεια σας. Καθίστε μαζί με τους συνεργάτες σας ή και μαζί μας και αποτυπώστε ξεκάθαρα τη στάση της επιχείρησής σας απέναντι στην κρίση.

 

Τώρα ήρθε η ώρα για γρήγορες και γενναίες αποφάσεις. Η εφαρμογή του Contingency plan με οδηγό το Purpose της εταιρείας μπαίνει σε άμεση εφαρμογή. Σε καιρούς κρίσης αυτό που διαφοροποιεί τους “drive” οργανισμούς από τους “being driven” είναι η αποφασιστικότητα και η ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων.

 

Οπότε το 5ο ερώτημα είναι: Λαμβάνονται αποφάσεις γρήγορα και αποφασιστικά, εφαρμόζοντας άμεσα το contingency plan towards purpose;

 

Εάν η απάντηση είναι “Nαι”, συνεχίστε παρακάτω.                                        

       

 

 

 

Stay Connected 

 

 

 

 

Τώρα πιο πολύ από ποτέ, οφείλουμε να κάνουμε τα πάντα για να κρατήσουμε τους ανθρώπους συνδεδεμένους μεταξύ τους και με τον οργανισμό. Και τα πάντα δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα καθημερινό (και όχι πιο αραιό) online catch-up. Δεν έχει σημασία αν υπάρχει αντικείμενο ή όχι, αλλά κάθε υπο-δομή εντός του οργανισμού είναι κρίσιμο να είναι σε καθημερινή επαφή, έστω και για καλημέρα. Κάθε director, manager, team leader με την ομάδα του. Καθημερινά. Πιο μεγάλα group meetings μπορούν να έχουν πιο αραιή συχνότητα.

 

ερώτηση : Κρατάτε καθημερινή επαφή με τις ομάδες σας, έστω και για μια καλημέρα;

Εάν η απάντηση είναι “Nαι”, συνεχίστε παρακάτω.  

 

 

 

 

Share Share Share… 

 

 

 

 

Κάνουμε drive, έχουμε contingency plan, clarity στην επικοινωνία, πήραμε και παίρνουμε γρήγορες αποφάσεις, είμαστε συνδεδεμένοι με όλους, και τώρα το μόνο που κάνουμε καθόλη τη διάρκεια της κρίσης και μέχρι να χτιστεί η γέφυρα, είναι να μοιραζόμαστε ό,τι γνωρίζουμε, σκεφτόμαστε και αισθανόμαστε, με όλους.

Ήρθε η ώρα να συνδεθούμε σε ένα βαθύτερο επίπεδο και να βάλουμε τα θεμέλια για μια κουλτούρα με σκοπό, μια κουλτούρα όπου οι άνθρωποι συναντιούνται σε κάτι πέρα από το αντικείμενο και το ρόλο τους. Ήρθε η ώρα η εταιρεία να εξοικειωθεί με την ευάλωτη πλευρά της, συλλογικά, και να πάρει όλη τη δυναμική που προκύπτει από αυτόν τον χώρο που μέχρι χθες δεν υπήρχε.

 

Ο τρόπος πολύ απλός, αρκεί να απαντήσουμε το 7ο ερώτημα: Μοιραζόμαστε τα πάντα με τους ανθρώπους μας, απλά, ειλικρινά και αυθεντικά; Λέμε την αλήθεια μας ή συνεχίζουμε να λέμε αυτά που πρέπει να ακούσουν οι άλλοι;

Εάν η απάντηση είναι “Nαι”, συνεχίστε παρακάτω.  

 

 

 

 

Sense of weness 

 

 

 

Με το μοίρασμα να γίνεται καθημερινά, δημιουργούμε “έξυπνους” χώρους, για να επεξεργαστούμε όλο αυτό που γίνεται εκτός και εντός της εταιρείας, χτίζοντας μεγαλύτερη συνοχή. Μια από τις μοναδικές ευκαιρίες για τις ομάδες σε περιόδους κρίσης, είναι το χτίσιμο συνοχής και το αίσθημα του ανήκειν.

Γνωρίζουμε ότι το αίσθημα του ανήκειν δεν χτίζεται εύκολα. Όμως, μέσω βιωματικών online παρεμβάσεων, από επαγγελματίες με θεραπευτικό υπόβαθρο, μπορείτε να βοηθήσετε το προσωπικό σας να εξοικειωθεί με την αβεβαιότητα και να βάλει κάποια τάξη στο «θόρυβο» και στην ανασφάλεια που κυριαρχεί αυτές τις μέρες. Ταυτόχρονα, αυτό θα σας βοηθήσει να δημιουργήσετε ένα νέο δίχτυ υπαρξιακής ασφάλειας του συνόλου και κατ’ επέκταση και του ατόμου.

 

Βλέπετε ως ευκαιρία την ενίσχυση της συνοχής της ομάδας αυτή την περίοδο;

είναι η ερώτηση. Για να διαβάζετε ακόμα, δύσκολα η απάντηση θα είναι “οχι”, οπότε συνεχίστε παρακάτω:

 

 

 

 

Self care 

 

 

 

 

Η υγεία του συνόλου προϋποθέτει υγεία στις μονάδες ή τις μικρότερες ομάδες.

Γι’ αυτό και το Self Care είναι πολύ βασικό χαρακτηριστικό των ατόμων που κάνουν drive σε καιρούς κρίσης. Personal Coaching για στελέχη, Team Coaching για ομάδες και θεραπευτικά sessions με ψυχοθεραπευτές, για περιπτώσεις όπου η κατάσταση έχει προκαλέσει τραυματικές συνθήκες σε ανθρώπους, όπως απώλειες οικείων προσώπων ή καταθλιπτικά συμπτώματα. Πάντα από το σπίτι.

 

Εφόσον απαντάται θετικά το 9ο ερώτημα: αν πιστεύουμε στο Self Care; προχωράμε στο χτίσιμο της ετοιμότητας για σήμερα και την επόμενη μέρα.

 

 

 

 

Build readiness 

 

 

 

 

 

Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε συνεχώς τη μεγάλη εικόνα στο μυαλό μας, και ότι έχοντας απαντήσει θετικά στα προηγούμενα ερωτήματα έχουμε δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για την υγιή ανάπτυξη των ανθρώπων και κατ’ επέκταση και του οργανισμού. 

Οι άνθρωποι σε αυτή τη φάση, είναι σε θέση να διαχειριστούν την αβεβαιότητα με τη ματιά στο μέλλον και να δώσουν χώρο στην προσωπική ανάπτυξη, αλλά με μέτρο, καθώς είναι πολύ δύσκολο για ένα μέσο άνθρωπο να πάει σε “φουλ” αναπτυξιακούς ρυθμούς, όταν η κρίση είναι παντού στην κοινωνία και στα σπίτια μας.

Για τον λόγο αυτό, προσφέρουμε Learning bites, δηλαδή μικρές μπουκιές μάθησης online σε πολύ επίκαιρα και στοχευμένα θέματα, όπως “presentations online”, “online meetings”, “customer service from home”, κτλ.

 

Απαντώντας και στο 10o ερώτημα: “αν είμαστε έτοιμοι για τα νεα skills που απαιτούνται”, τότε προχωράμε στο τελευταίο βήμα για την ολοκλήρωση της γέφυρας.

 

 

 

 

Unlearn Relearn 

 

 

 

 

Όντας κάπως εξοικειωμένοι με την νέα πραγματικότητα, συνεχίζουμε να αναπτύσσουμε τα core corporate projects και initiatives όπως CX Culture, Leadership, κτλ. Πάντα online και πλέον με focus στο τι θα κάνουμε unlearn, δηλαδή τι θα αφήσουμε πίσω, και τι καινούριο θα μάθουμε για το αύριο.

Εδώ έχουμε μια χρυσή ευκαιρία να ενεργοποιήσουμε μια ουσιαστική αλλαγή κουλτούρας, καθώς από την κρίση έχουν καμφθεί όλες οι εσωτερικές αντιστάσεις, και η αβεβαιότητα έχει μετατοπιστεί στο εξωτερικό περιβάλλον. Η μετατόπιση που σχεδιάζαμε να γίνει σε βάθος τριετίας, μπορεί πλέον να γίνει στο ⅓ του χρόνου, αρκεί να διαχειριστούμε σωστά και έξυπνα την χρονική περίοδο της μετάβασης από την b.c. εποχή στην a.c. εποχή.

 

Και κάπως έτσι, πιο υπεύθυνα από ποτέ βρισκόμαστε στην μετά Covid-19 εποχή και κλείνουμε το μανιφέστο μας με το πιο σημαντικό ερώτημα:

Μια μέρα στο μέλλον, όταν θα γράφεται η ιστορία της εταιρείας σας και της αγοράς σας, το κεφάλαιο για το σήμερα τι τίτλο θέλετε να έχει;

 

 

 

Πώς να χρησιμοποιήσετε το μανιφέστο:

  • Είμαστε βέβαιοι ότι κάποια από τα σημεία του μανιφέστο τα έχετε ήδη κάνει ή δοκιμάσει. Συνεχίστε και προσθέστε τα υπόλοιπα βήματα.
  • Δείτε το συνολικά, ως ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μετάβασης στην μετά-Covid19 εποχή και όχι αποσπασματικά.
  • Κάντε ό,τι μπορείτε με τις δικές σας δυνάμεις, τους δικούς σας ανθρώπους.
  • Ψάξτε και χρησιμοποιήστε εργαλεία, trainings & workshops με μικρή ή καθόλου χρέωση από το internet.
  • Επικοινωνήστε μαζί μας για να συζητήσουμε αναλυτικά το μανιφέστο μας και πώς αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί. Είμαστε στη διάθεσή σας.
  • Μοιραστείτε το με τους συνεργάτες σας, τους consultants σας, το προσωπικό σας, τους φίλους σας και με όποιον πιστεύετε ότι μπορεί να βοηθηθεί ή να σας βοηθήσει. Αυτός είναι και ο λόγος δημιουργίας του μανιφέστο.

 

 

 

Κλείνοντας, θα θέλαμε να μοιραστούμε μαζί σας την οικονομική μας πολιτική, κατά την περίοδο της κρίσης του Covid-19, στηριζόμενη στην αρχή #SharingIsCaring:

  • Το σύνολο των υπηρεσιών μας παρέχονται στο 50% της αρχικής τους αξίας.
  • H αποπληρωμή θα γίνεται σε συνεννόηση με τον εκάστοτε πελάτη, βάσει του αντίκτυπου στα οικονομικά της επιχείρησης από την υφιστάμενη κατάσταση.
  • Ειδικά για τις επιχειρήσεις οι οποίες έχουν πληγεί σε σημείο όπου αδυνατούν να δεσμευτούν για οποιαδήποτε αποπληρωμή, προσφέρουμε το σύνολο των υπηρεσιών μας δωρεάν.

Σε καιρούς κρίσης εμείς πιστεύουμε ότι οφείλουμε να βοηθήσουμε όλοι-όλους. Δε θα βγάλουμε έσοδα κατά το χτίσιμο της γέφυρας, αλλά είμαστε βέβαιοι ότι θα επιστρέψουμε συλλογικά και μεσομακροπρόθεσμα σε περιόδους ευμάρειας.

Αυτή είναι η δύναμη του Purpose.

 

Share
#purpose #stayhome #staysafe #stayvivid #vividvibes